
Meloksen kausi 2025-2026
Syksy on kuorolaulajan parasta aikaa! Kesätauon jälkeen kokoonnutaan jälleen yhteisen harrastuksen äärelle, ja parhaassa tapauksessa mukaan saadaan myös uusia innokkaita laulajia. Näissä tunnelmissa alkoi Meloksen syksy 2025.
Syyskuussa Liinahaan vanhainkodin juhlasalissa raikuivat jo joululaulut, kun aloitimme tulevan joulukonsertin valmistelun. Tänä vuonna ei menty aivan perinteisillä, ja erityisesti satsumat aiheuttivat aluksi melkoisesti päänvaivaa (sisäpiirijuttu…).
Marraskuussa kokoonnuimme lauantaiharjoituksiin ja viimeistään silloin kuoron uudet untuvikot alkoivat kotiutua osaksi Melos-yhteisöä. Joulukonsertin ohjelmisto alkoi vähitellen hahmottua, ja jokainen varmasti löysi omat suosikkinsa. Esiinnyimme myös Vanhan Suurtorin joulumyyjäisissä, missä esitimme muutaman ohjelmistoon kuuluvan laulun.
Itsenäisyyspäivän aattona lauloimme Liinahaan vanhainkodin asukkaille ja henkilökunnalle. Tässä perinteisessä “vuokranmaksukonsertissa” pääsee myös yleisö osallistumaan yhteislauluun tuttujen joululaulujen parissa. Joulukonsertti “Nykyajan joulu” järjestettiin 11.12. Monitoimitalo Riimissä, ja sali täyttyi yleisöstä, vaikka samalle illalle osui myös Lauluyhtye Rajattoman konsertti Turussa 😉 Satsumatkaan eivät enää tuottaneet päänvaivaa tuona iltana – tietäjät tietää…
Meloksen pikkujouluja juhlittiin Annelin luona aivan joulun alla ja ne, jotka eivät paikalle päässeet, katuvat sitä edelleen, vaikka nyt eletään jo toukokuuta…
Syyskauden viimeinen esiintyminen oli palvelutalo Peiponhovissa.
Kevätkauden alku olikin melkoisen yllättävä, kun Sanna alkoi tiputella tulevan kevätkonsertin ohjelmistoa mitä jännemmillä teoksilla. Teemaksi paljastui pseudokeskiaika huutomerkillä! Taisi siinä muutamalla nousta hiuksetkin pystyyn, kun yhdessä tavattiin niin italialaisia kuin latinalaisiakin laulunsanoja. Mutta Meloksessa otettiin haaste vastaan! Näistähän selvittäisi kunnialla tai ainakin selvittäisi. Huutomerkillä! 💪
Talven aikana harjoittelua tehostettiin eri tavoin. Sannan pienryhmäopetukseen osallistui iso joukko meloslaisia, ja eri äänille järjestettiin omia stemmatreenejä. Lisäksi otimme käyttöön etäharjoittelun mahdollisuuden: WhatsApp-puhelun kautta pystyi osallistumaan treeneihin myös esimerkiksi sairaana kotoa käsin.
Helmikuussa kuoro lauloi Pyhän Katariinan kirkon messussa. Helmikuussa saimme myös kunniatehtävän esiintyä Esa-Pekan tyttären häissä. Climb Every Mountain teki vaikutuksen niin hääpariin kuin vieraisiinkin ❤️
Huhtikuussa suuntasimme viikonlopun mittaiselle kuoroleirille Saloon. Siellä keskiaikaiset luritukset alkoivat vähitellen muotoutua kuunneltaviksi kokonaisuuksiksi, ja aiemmin mahdottomilta tuntuneet sanat alkoivat taipua yhä luontevammin suomalaisissa suissa.
Kevätkausi huipentui 24.5. Turun linnan Kuningattarensalissa, missä esitimme Pseudokeskiaika! -ohjelmistomme. Haaste oli otettu vastaan ja se myös voitettiin. Yhdessä! Konserttiviikon harjoitukset menivät ihan hyvin, mutta se taika, mitä meidän Santtu teki konsertissa, nosti esityksen aivan uudelle tasolle. Ei se oikeasti ollut taikaa vaan taitoa ja olemme äärimmäisen iloisia siitä, että meillä on näin mahtava kuoronjohtaja 😍
Nyt on aika siirtyä kesätauolle, mutta syksyä varten on jo aivan huikeita suunnitelmia. Pysykäähän kuulolla!
Ensimmäistä Melos-kauttaan muisteli
Satu K